Bliver du en bedre yogalærer af det her..?
Jeg fik på en besynderlig kommentar fra en tidligere deltager på min uddannelse...
Jeg havde bedt om feedback på den måde, vi håndterede Corona lockdown på, men vedkommende syntes åbenbart, at jeg skulle kritiseres for at gå lidt for meget i detaljer med anatomi-undervisningen (iøvrigt stik imod, hvad stort set alle andre elever siger).
Høn argumenterede sådan her:
Spørgsmålet er, om jeg bliver en bedre yogaunderviser af at vide på hvilket knoglefremspring en bestemt sene udspringer.
Jeg blev lidt paf over kommentaren (no offense).
Dels fordi det kom fra en, der ikke er helt grøn i yoga-faget (omend heller ikke meget erfaren).
Og dels fordi der for mig (og de andre undervisere i mit team) IKKE er nogen som helst tvivl om svaret, der naturligvis hverken er måske eller nej, men et kæmpe stort, utvivlsom og rungende:
Ja..!
Du bliver med 112% sikkerhed en bedre yogalærer af at vide en masse om anatomi.
Og måske især, hvis du kender din begrænsning og erkender at du aldrig kan vide alt.
Skal der være balance i tingene?
Ja naturligvis.
På en yogauddannelse skal du jo også lære en masse andre ting, men et af de vigtigste fundamenter for at blive en god yogalærer er i min bog, at du ved så meget som muligt om anatomi i relation til de stillinger du skal undervise – og de elever, som står foran dig. Jo, det er også en fordel at være god til formidling. Og hvis du selv har erfaring med yoga på din egen krop, så kan du komme langt.
Men VIDEN om anatomi gør din yogauddannelse SÅ meget mere solid.
Lad os tage et enkelt (af mange) eksempler...
Picture this:
Du er nybegynder til yoga, og du har en skavank i ryggen. Du har hørt at yoga kan afhjælpe dine smerter.
Du skal nu vælge imellem 2 yogalærere, som begge har lige flere års erfaring og begge er lige sympatiske og underviser på det samme yogahold, blot 2 forskellige tidspunkter.
Den eneste forskel på dem er at:
- Den ene er selvlært underviser og har INGEN faglig viden om kroppens anatomi og fysiologi
- Den anden har en god basisuddannelse, hvor anatomi og fysiologi var en integreret del af undervisningen.
– hvilken yogalærer tror du bedst kan vejlede dig?
Jeg ved godt, at eksemplet kan virke lidt tænkt.
Men det er faktisk mere reglen end undtagelsen, at man har elever med den ene skavank eller den anden – selvfølgelig alt efter hvilke aldersgrupper, man underviser, men selv iblandt helt unge yogaelever er du ofte nødt til at tage helt specielle hensyn til den slags.
En af mine dygtige, unge yogaelever havde f.eks. sclerose.
Jeg ved med sikkerhed, at jeg er blevet MEGET bedre til at vejlede folk med skavanker og hjælpe folk med at undgå skader EFTER jeg har taget en uddannelse som fysioterapeut.
Her er et eksempel.
En yogaelev havde problemer med ondt i nakken, og spurgte om jeg kunne hjælpe med nogle gode øvelser... Men på grund af min uddannelse, kunne jeg stille nogle kritiske spørgsmål, der slet ikke havde med yoga at gøre. Det viste sig, at hun havde en uhensigtsmæssig arbejdsstilling, og da det blev rettet, fik hun smerterne til at gå væk – helt uden hokus pokus.
Hun kunne måske have afhjulpet symptomerne med yoga.
Men kimen til problemet lå et andet sted, og det krævede viden om anatomi at forstå det.
Den uddannelse tog mig adskillige år med hårdt arbejde om aftenen og i weekender.
Men det var det hele værd, for det har meget konkret betydet, at
- jeg kan svare mere sikkert på mange spørgsmål, som jeg tiligere var usikker på.
- Hvis jeg er usikker, så ved jeg som regel, hvad jeg skal undersøge for at kunne give et fyldestgørende svar.
- Jeg er ikke længere bange for at sige til en elev, at jeg er i tvivl, fordi jeg ved hvor kompleks kroppen er.
Nogle af de spørgsmål, jeg mere kvalificeret kan hjælpe elever med er for eksempel:
- Hvorfor får jeg ondt i skulderen i 'hund med hovedet ned?
- Jeg er nervøs for hovedstand, hvordan kan jeg lære det sikkert?
- Jeg har seneskedehindebetændelse i mit håndled, hvor tidligt må jeg gå igang med yoga igen?
- Jeg får ofte ondt i knæet efter dynamisk yoga, hvad kan jeg gøre for at undgå det?
Du bliver ikke uddannet fysioterapeut på min uddannelse.
Men...
Du får anatomi og fysiologi destilleret ned af mig til noget du – meget konkret – kan bruge i din undervsining som yogalærer.
Det gælder iøvrigt også Mai Nichol, som underviser på flere af modulerne
Her underviser Mai på 11. sæson ⇡
Hvis du bliver mere nysgerrig og får lyst til at dykke endnu dybere i anatomien efter yogauddannelsen, så har jeg gjort mit job godt. Faktisk er mindst 1 af mine elever – inspireret af yogauddannelsen – begyndt på fys-uddannelsen.
Uanset hvad, så kan jeg sige helt sikkert, at viden om anatomi og fysiologi ALDRIG kommer dårligt tilbage.
Så igen.
Hvis jeg ikke har sagt det før, vil jeg gerne have lov at gentage det igen.
JA, du bliver en bedre yogalærer af at have viden om anatomi.
Jo mere, jo bedre.
Fra den 11. november kan du i 9 dage få smagsprøver på det i min 12. sæson sneak-peek Facebook gruppe.
For at deltage, skal du skrive dig op på min e-mailliste her:
Kh Tanja Sofie
+45 25 67 99 31
PS. Du er velkommen til at ringe, hvis du har spørgsmål. Fanger du ikke mig, så prøv min mand Morten på +45 40 37 92 95
Kategorier
Skal vi 2 snakke lidt mere?
Hvis du gerne vil tage en yogauddannelse, så kan du få 24 tips til at vælge yogauddannelse og blive en bedre yogalærer.
Du accepterer at modtage hyppige emails med historier, tips og gode tilbud fra Tanja Sofie | Yogauddannelsen i Århus
Yogauddannelsen v/Tanja Sofie Schøndorff
Undervisningssted: Hældagervej 165, st tv | Bredballe | 7120 Vejle Ø
(Gratis parkering ved døren)
CVR-35130993
Kontakt: Tanja Sofie Schøndorff
Mobil: 25 67 99 31
E-mail: yoga@tanjasofie.dk
* * *
COOKIES:
Ja, vi bruger cookies (det er ganske harmløst, du kan læse mere om det her)
* * *
Denne side er bygget med Simplero.